Jula och Salesoogle

Jula och Salesoogle försäljningsutveckling

JULA kort fakta:

2014 är det 35 år sedan familjeföretaget Jula startade verksamheten på gården Jultorp i Larv socken mitt i Västergötland. 2010 ändrade Jula Postorder AB namn till Jula AB. En tidig storsäljare var en kombinerad vedklyv och vedkap. Idag har Jula 2 300 anställda i tre länder och ett sortiment som omfattar 13 000 produkter. – Jag har varit med från starten och det har varit en fantastisk resa med enorm utveckling. Först var det fokus på tillverkning, sedan på postorder, sedan på att bygga upp varuhuskedjan och nu är det full satsning på att ta sig ut i Europa, säger Karl-Johan Blank, koncernchef och huvudägare

2013 passerade Jula 2 200 anställda, 67 varuhus i tre länder och omsättningen överstiger 4,9 miljarder SEK.

Salesoogles uppdrag på Jula

Jula har valt att utveckla affären, ledarskapet och individerna tillsammans med Salesoogle. Arbetet tillsammans med Jula för att säkra affärsplanen och fortsatt lönsam tillväxt i och utanför Norden. I nära samarbete formuleras en ledarmålsättning. Detta ledarskap är tydligt format efter Julas dagliga verksamhet och långsikta lönsamhet och expansiva expansion. Utifrån målsättningen utvecklades ett anpassat ledarprogram med start under 2011 till hela organisationen. Under åren har extra förstärkningar kring ledarskapet rullats ut utifrån resultaten i medarbetarundersökningar. Exempelvis målstyrning och feedback.

Programmet omfattar mer än 300 ledare i den svenska, norska och polska verksamheten. Programmet påverkar, ledartillväxten, sjukfrånvaro, expansion, projekt, processer, försäljning, effektivitet och motivation. Praktiska övningar och uppgifter i workshops lyfter och utmanar ledare i hela organisation. Ledarskapet lämnar ingen oberörd och skapar djupare förändring än tidigare ledarutbildningar. Ledarskapet utvecklas och bestående förändring och ökad lönsamhet skapas.

Ledarutvecklingen har skett i program de senaste 3 åren och hittills omfattat över 350 ledare, med minst 4 upp till 10 dagar per individ. Ledarskapet har burit frukt i säkrad expansion och intern tillväxt med nya ledare som visat framfötterna enligt julasledarmodell.

 Johan Bergman, HR chef 

Samarbetet:

2011 Arbete med ledningsgruppen och framtagande av tydlig målsättning med ett ledarskapsprogram inom Jula koncernen. Utrullning av ledarskapsprogram till topp 30 cheferna inom bolaget. Stöd i framtagande och förankring av affärsplanen i verksamheten.

2012-2013 Utrullning av ledarskapsprogram till samtliga chefer inom koncernen. Genomfördes på olika orter i Sverige, polen och Norge med en snitt poäng mellan 3.75 och 4.0 på en 4 gradig skala.

2012-2013 Genomförande av riktade ledarskapsutvecklings insatser kring feedback, målstyrning och förändringsledning. Insatserna genomfördes lokalt och anpassat till olika funktioner och deras utmaningar i den dagliga driften.

2014- Fortsatt utrullning av grundläggande ledarskap till nya chefer i takt med expansion och tillväxt inom koncernen.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *