Tydlighet i butiken ger försäljning

Våga Leda Hur skapar vi ett säljande klimat? En atmosfär och kultur där säljarna aktivt söker upp kunden. En butik där kunderna vill handla och känner sig välkomna. Min erfarenhet säger att nyckeln är butikschefen. En ledare som vill få andra att utvecklas och växa som människor är en huvudnyckel till att skapa en effektiv säljkultur. […]

Effektiv kommunikation och inlärning

Har kört ett antal utbildningar sen 1993. När jag börjar arbeta med en grupp pratar jag ofta om deras förväntningar. Jag har aldrig hört nån säga att jag vill inte lära mig nåt och tänker inte förändra mig. Ändå är det inte ovanligt att efter någon månad så har enstaka individer valt att inte införa […]

Att nå ut i bruset som företagare

Jag älskar verkligen försäljning och ser det som en vacker konstart som handlar om relationer och gemensam framgångstro med kunden. Att sälja handlar i det första steget om att nå fram till beslutsfattare och kunder. Det som kallas Canvas. Pratar vi B2B försäljning så skapas framgång genom att lyfta luren och få till ett möte. Mötet […]

Gör det nu och lyssna inte på sänken

Jaha har kommit igenom en tuff operation och är ännu inte helt på banan. Jobbar med att komma igång genom promenader, möten och inspirerande föreläsningar. Satt och såg på Peter Stormare i Helleniushörna och han växte i mina ögon. Han pratade om att gå sin egen väg och att inte följa mainstream. Att inte lyssna på […]

IoT vinnarna kan försäljning

Hypen kring Internet of Things växer lavinartat. I växandet finns många startups som aldrig kommer att lyfta därför att de glömmer försäljningen. Inget. Inget säljer sig själv. Vill jag ha råd att fortsätta investera i utveckling och växa mitt bolag krävs förmågan att se till marknaden och tala marknadens språk. Har jag ett värde att […]

Vårfint i butiken

Strosar runt lite i Sthlm och kikar in i olika butiker. Min erfarenhet säger mig att allt som oftast saknas ett övergripande strategiskt tänkande i butikens utformning. Det gäller att våga tänka till och fundera, speciellt om jag driver en egen butik. Är jag del av en kedja så kan man ju alltid ställa frågan […]

Telefonförsäljning, Canvas och CRM

Jag brukar testa telefonförsäljare som ringer till mig om de är engagerade och har ett fungerande CRM system. Genom att skjuta upp avslutet 2 gånger och ange när de skall återkomma märker jag direkt om de är strukturerade, läs CRM. Ger jag dessutom lite specifik information så är det kul om de kan ta vid […]

Ungtledarskap säkrar framtiden

Var på ett frukost seminarium kring modernt ledarskap där de tre stipendiaterna för konungens stiftelse ungt ledarskap presenterade sin syn på ledarskap. Jag vill verkligen gratulera de som hittat och ärat dessa tre fantastiska ledare utav 523 sökande. Stipendiet innefattar tre kategorier och delas årligen ut till en person inom vardera: • Näringsliv • Offentlig sektor • […]

Våga släppa saker och ta hand om dig

Var hittar vi framgångsrika och lyckliga säljare? Kanske lättare att säga vad som inte kännetecknar dem och i vilka miljöer de sällan syns. De kommer inte att hänga runt negativa människor Gnällare är dåliga nyheter eftersom de kommer att vältra sig i sina och andras problem och misslyckas med att fokusera på lösningar. De vill att […]

Lalla eller driva företag, vårbudgeten på plats

Pressen fylls med analyser och tyckanden kring budgeten. Hur ser det ut när ni presenterar er företagsbudget, får den samma mediala genomslagskraft på företag och i medarbetarnas lunch diskussioner? Att skapa ett intresse för hur det går för företaget och var tillväxt och kostnader härstammar ifrån skapar delaktighet och ansvarstagande. Våga informera och workshoppa kring […]