London öppnar kassorna 12.00 på söndagar!

Har spenderat helgen i London liksom ett stort antal marathonlöpare. I vissa butiker kända jag av det riktiga shoppandet där personalen jobbade kontinuerligt med merchen och skyltningen. Det kändes trångt, rätt och det var just nu jag skulle slå till och vara happy! I skyltningen så fanns en taggline under de stora prisskyltarna med prissänkningar, […]

Hjärnan och Jobbet

Bakgrund Hjärnan är ingen nyhet som en iphone. Hjärnan har hängt med länge och har ett annat syfte än vad vi idagens arbetsliv utsätter den för. Hjärnan är utformad för att säkra vår överlevnad. Den gör allt för att effektivisera vårt beslutsfattande, lärande och vår förmåga till problemlösning med så lite energiåtgång som möjligt. Vi […]

Happyshop sätter fingret på hur kundperspektivet utvecklar affären

Det går bra nu! Vi har inte riktigt tid att ta reda på vad kunderna tycker. Eller vi mäter och får rapporter men vad skall vi göra åt det? Jag arbetar med HappyTeam och ser vårt enkla och tydliga färgsystem som en dröm för verksamhetsutveckling. Frågan är om vi vågar ta reda på vad kunden […]

Systembolaget är bäst! Jag vet hur de gjorde det

Eller snarare vet deras HR direktör Tobias Frohm det. Ta chansen att lyssna på hur de strukturerat och långsiktigt skapat sveriges bästa service och säljorganisation. Kontakta mig så syns vi 08.00 på frukostseminariet den 20 april i Stockholm. Hemligheterna är att arbeta långsiktigt och strukturerat. Att förändra en organisation är en mission och inte något […]

Kundvärde och tydligare positionering

Alla produktchefer sitter med detta. Dessutom skall det kommuniceras med säljare kring produkten. Det viktiga samspelet mellan produktchefen, säljaren och marknadsföraren skall alltid utgå från kunden. Kundvärde För att vi skall särskilja oss gentemot konkurrenterna måste vi tillföra värden som inte någon annan gör. Dessa värden kan vara i form av: Sänkta kostnader Höjda intäkter […]

Kvinnorna är ledarskap rekrytera dem, punkt.

Fast för männen är det tvärtom. Ofta hör man talas om starka och tydliga individer som alla tar rygg på. OK, vad skulle hända om jag hade en annan åsikt? Skulle jag bli hörd och lyssnad på, eller helt enkelt översprungen? Kvinnor har Empati, Kvinnor kan lyssna, Kvinnor förstår att relationer är viktiga att vårda. […]

Kvinnor är bättre säljare, punkt.

Kontroversiellt att säga så? Nej skulle jag säga. Försäljning transformeras mer och mer. De klassiska nasarna med skon i kläm när någon skall stänga dörren är en utdöende ras. Det är klart att vissa säljchefer och säljtränare  fortfarande uppmuntrar detta beteende och anser att det bara är aktivitet som ger resultat. ABC, Always be closing […]

Gå inte på avslut direkt

Med jämna mellanrum stöter jag på butikssäljare som har gått nån säljutbildning där de lärt sig att gå på avslut. ABC, Always be closing. Jag rekommenderar en bra behovsanalys istället, så att det blir rätt vara… Det är då automatiska avslut infinner sig. Köpmotståndet minskar drastiskt med antalet frågor, detta skulle man säkert kunna göra […]

Kompromissande vid förhandlingsbordet är inte Win-Win

Jag brukar använda mig av Thomas Kilmans test för att titta på hur säljarna agerar i förhandlingssituationer. Det finns fem olika profiler som vi använder oss av mer eller mindre Konfronterande Kompromissande Undvikande kapitulerande Samverkande Där Samverkande är den där vi driver på och är samarbetsinriktad på samma gång. Detta är den vi skall eftersträva […]

Förhandling en del av säljprocessen

Att förhandla vad är det?   Att förhandla kan definieras som en process för att tillfredsställa behov hos två eller flera parter. I den processen finns det ett visst förhandlingsutrymme och ett visst antal ”valutor” dvs saker och värden som man kan förhandla om. En förhandlingsprocess består också av ett antal olika faser. Faserna är […]