Självkänsla och försäljning

Sitter och tittar på pappapanelen på TV4 som diskuterar hur vi skapar självkänsla hos våra barn. Lite som i säljandet är det viktigt att ställa öppna frågor, visa intresse och ha empati. Jag behöver kanske inte visa kärlek till kunderna men, varför inte. Skapar vi ett värde med kunden bygger vi en långsiktig relation som […]

EFI analys, sälj kundvärde

Har ni fastnat i kommunikationen av ert företags produkt egenskaper och erbjudandets tekniska förmåga? Se till att ta en sittning med säljkåren, marknadsavdelningen och produktcheferna kring vad era produkter skapar för värde på marknaden. Ofta har det gått så lång tid att vi nästan glömt bort varför vi säljer det vi säljer. Det handlar bara om […]

Digital Body Language i försäljningen

Fyra steg i att lyckas med försäljningen om vi kopplar ihop marknadsavdelningen med säljavdelningen. Steg 1 och 2 marknad, steg 3 och 4 är bearbetning av leadsen som lämnat ett digitalt avtryck i våra jaktmarker. Kom ihåg att kunderna är digitala. Tänk igenom content marketing och vad vi presenterar där ute. Det är viktigt att […]

Butiksförsäljning innebär kundintresse och upplevd service

Butiksförsäljning Bra säljare är en nyckeltillgång för varje butik så vad gör dig till en bättre säljare. Att få kunderna till butiken är en vetenskap i sig. Kostnaderna för marknadsföring och lokallägen kan få den bästa affärsidén att falla p.g.a likviditet. Att sen se till att hänga upp varor och skapa en miljö för shoppingupplevelser […]

Sälj ditt skrivbord och slit skosulorna

De bästa säljarna sitter inte inne och hukar bakom skrivbordet i väntan på påskrivna avtal. Att få bläck på papperet kräver engagemang. Människor köper inte produkter och tjänster – de köper människor och relationer. Säljare som förstått relationsbyggande äter med kunderna, träffar kunderna och talar i telefon dagligen med kunderna. Säljare skall givetvis umgås och […]

2015 är säljarens år

IS knackar på Europadörren, terrorn håller delar av Nigeria i ett dödsgrepp, arbetslösheten i medelhavsländerna skenar. Att i denna miljö verka som säljare kräver tålamod och uthållighet. Det finns inga alternativ till aktivitet och närvaro. Affärerna kommer inte till säljaren, säljaren skapar affärerna. Säljaren behöver utveckla sina förmågor från ”old school” style till ett professionellt affärsmannatänk. […]

KAM utbildning med Salesoogle

Nytt år och nya utmaningar. Fick precis en avbokning på ett coaching uppdrag med en VD pga omorganisering mm. Passar på att dela lite tankar kring hur ett bra KAM försäljningsutveckling uppdrag kan se ut. Har erfarenhet av att jobba med olika organisationer och ser kopplingen till det dagliga säljarbetet, och etablerandet av tydlig uppföljning […]

Lärdomar i vardagen

Så har ytterligare en arbetsdag passerat, eller en arbetsvecka, eller ett kvartal eller ett helt år. Så, vilka lärdomar har du dragit och hur använder du dem för att utvecklas och bli mer framgångsrik framåt? Skriv ut nedanstående eller skapa ett snabbt system för personlig reflektion som passar i din vardag. Vad var det som […]

Utvecklingssamtal som nyårslöfte

Nytt år och dags för nyårslöften? Ett första viktigt steg som chef är att ta tag i utvecklingssamtalen och verkligen göra dem till en språngbräda för ett riktigt effektivt och inspirerande 2015. Ofta möter jag individer och organisationer som inte använder denna möjlighet till fullo. Varför? Så ge dig själv ett nyårslöfte, ta tag i […]

Certifiering av säljare

Genomförde certifiering av ett gäng säljare på Alfort och Cronholm strax innan Jul. Nåt som fastnade kring enkelheten i försäljning var en kommentar kring lärdomen i säljmötet. Lyssna – Föreslå – Håll tyst! Galet enkelt men genialt. Varför göra försäljning svårare än det är? Har du en upparbetad kundkrets så gäller det ju att skapa […]