Strukturera säljorganisationen för effektivitet

Volvo meddelar att de släpper tänket med 80 säljkanaler via länderna och skapar ett mer renodlat regionstänk. De delar helt enkelt upp världen i tre regioner för att vinna storskalsfördelar i säljprocesser, marknadskampanjer och förhoppningsvis i säljutbildningar. Att strukturera säljorganisationen på ett effektivt sätt stärker varumärket, kundbemötandet och ökar lönsamheten. Salesoogle har erfarenhet av att […]

Feedback skapar lönsamhet

Di hade en artikel kring faktorer som får medarbetarna att stanna längre på arbetet den 18 mars. Inte speciellt många letar efter guldklockeanställningar idag. DI lyfte, kollegor, kärlek och chefen som avgörande. Kärleken rår ju inte ledarskapet på fast de andra två. Rekrytering och skapandet av en miljö där åsikter efterfrågas och ges är viktigt. […]

Ge kunden lojalitet, viral marknadsföring

Många funderar och investerar kring lojalitetsprogram och olika sätt att bibehålla sina kunder och få dem att komma tillbaks och köpa år efter år. Flygbolagen med louncher och handlarna med rabatter och finansiella lösningar gör allt för att behålla kunderna. Sverige är ju en liten ankdamm med begränasat antal kunder om man jämför med andra […]

Nätverk pulserar och skapar försäljning

Blev inbjuden till ett affärsnätverk inne i Sthlm idag. Det var ett öppet och trevligt gäng som träffades i Pontus lokaler, centralt. Det syntes att deltagarna var vana att umgås med andra och nätverka då visitkorten dök upp snabbt och deltagarna inte fastnade för länge i dialogerna med varandra. Nätverksförsäljning handlar mycket om att skapa förtroende […]

Aktivt lyssnande framgångens verktyg

Såg på morgon TV kring flickors ilska och deras sätt att få uttrycka sig och ta plats i bland annat offentliga miljöer. Intressant att många ofta omedvetet uttrycker sig olika gentemot flickor och pojkar. det nämndes även en undersökning som visade att pojkar hade 80% av ”airtime” i ett klassrum i svensk skola. Jag ser det […]

Fifty shades of sales

50 shades of grey. Filmen basuneras ut i alla medier. Tidningar, tv och radio frossar i nyhetsvärdet. BDSM handlar om kontroll, kontroll och struktur är viktigt för en bra säljare. Som säljare handlar säljmötet och säljprocessen och KAM arbetet om kontroll. Det gäller att driva processen. Det gäller att sitta i förarsätet. Det gäller att […]

Säljare vill ha roligt

Säljarna sliter i vardagen och möts av Nej. nej och åter NEJ. Säljarna får betalt per nej och kan enkelt dividera månadslönen med antalet nej för att se vad de är värda i 2015års valuta. Trots riksbankens historiska sänkning så krävs ett antal nej innan det blir affär och vi kan driva upp inflationstakten i […]

Nå fram med ditt budskap

Jag brottas allt som oftast med att försöka nå fram med mina budskap. Att som säljare nå fram till kunderna eller som patient nå fram till sin läkare ställer dagligen utmaningar på denna förmåga. Att ta till handgemäng och våld för att nå fram är ju inte OK så det handlar om att formulera sig […]

Presentationsteknik ger affärer

  Ville bara blogga lite om hur jag brukar lägga upp en presentationsteknik utbildning för säljare. Innehållet i mina workshops fokuserar på praktisk testning av säljarnas egna kundpresentationer och erbjudanden. Här gäller det att prova, få verktyg, reflektera och prova igen.Ett antal frågor täcks in i de verktyg och tips och tricks som gås igenom, […]

Jag älskar ledarskap och försäljning

Läser om olika sorters terapi och stöd på marknaden i en bok av Jenny Richardsson. Jag är inte terapeut eller psykolog. De är utbildade och har slitit vissa lika länge som läkare. Klart som korvspad är dock att vill jag ha nån som kan prata skall jag välja nån som har utbildning. Psykolog är ofta […]