COOP förvånar

Kommer in på COOP i Stuvsta för att handla lite mat. Jag kan inte säga att jag är trogen någon butik som nyinflyttad utan försöker hitta en trevlig butik att handla på. Idag är det Coop´s chans. Jag skall handla lax och de har hel laxsida till bra pris om man är ”shop and go” […]

Att bibehålla riktning och fart

Det händer att jag som företagare inser att det inte fungerar riktigt som det alltid har fungerat. Utbildningarna blir mer digitaliserade och trenderna fokuserar på andra typer av insatser. Vad kan man då göra om man känner att kundunderlaget tryter och det är dags att fatta beslut om nästa steg. Jag föreslår att man skall […]

The ”big 4” för en säljare VRAG!

Viljan. Framgångsrika säljare har en stark framgångstro. De är tävlingsmänniskor som sporrar sig själva till att slå nya rekord. Kraven på sig själva är höga och de optimistiska förväntningarna om att förverkliga sina mål och drömmar utpräglade. Ambitionsnivån är högre än andra när det gäller att tjäna pengar, använda sin begåvning och få erkännande. Engagemanget […]

Trimma säljkåren

Förstå dina kunder! I de framgångsrika företagen har säljarna och organisationen god kunskap om kundernas behov och hur företagets lösningar kan anpassas till dessa. Säljarna har också god insikt i kundens beslutsprocesser och segmenterar kunderna efter vilka behov de har. Målsättningen är nöjda och lojala kunder. Denna faktor har störst förklaring till försäljningsframgångar. Forma en […]

20 år för 1 cm, klarar du det?

Såg ett TV program kring fransmannen som i 20 år tränade målinriktat för att om möjligt slå Bubkas rekord på 6 m 15 cm i stavhopp. tidiga morgnar, dagligen eftermiddagarna upptagna och träning oavsett väder. I 20 år… Genom att träna länge så blir en superatlets rörelser som i början behöver tänkas fram en automatisk reflex. […]

Kund, försäljning och medarbetare i fokus

Har du ett företag som har kunder? Bra då är detta för dig. Har du ett företag som har medarbetare? Guess what, this is for you. Kunden i fokus Jag har drivit ett antal mindre och större förbättringsprogram där lojalitets och kundnöjdheten varit en av nycklarna till framgång. Hur skall man då arbeta med kundnöjdheten? […]

Specialisten har en lång väg till chefsrollen

Specialisten är inte chefen du söker! Hmm kan låta som en tufft påstående, men min erfarenhet säger att så är fallet. Specialisten är din bäste där hen är, låt han fortsätta generera kundvärde. Se till att chefen lyfter och skapar miljöer för specialisterna att frodas och växa. Specialisten som ändå blir chef. Allt för ofta […]

Lösningsförsäljning eller produktförsäljning

Produkt eller lösning? Idag talas det mycket om att man måste höja sig i värdekedjan och leverera lösningar, snarare än produkter, då produktförsäljning anses ge för låga marginaler. Generellt är även konkurrensen mycket högre vid produktförsäljning än lösningsförsäljning. Vad är då en lösning jämfört med en produkt? Är det ”bara” att lägga ihop två produkter […]

H&M, Brothers och Dressman

Att vara med tonåringar innebär att man ibland skall handla fokuserat. Då jag möter bra service och sälj kan jag bli exalterad och få med mig lite onödiga saker. Ikväll skulle jag hänga in två kostymer i garderoben och insåg att det var fullt. Jag borde snarare åka till stadsmissionen med några som hängde där. […]

Läser Börsen Executive på väg in till köpenhamn

Ett antal artiklar från diverse Danska företags ledare trycker på liknande saker. Det handlar mycket om att ha nätverk och lyhördhet i denna agila marknad som vi lever i. Att ha ett digitalt ledarskap diskuteras och där listar psykolog Henrik Andersen, Mod, Insikt och Nytänkande som krav på ledarskapet. Att ha goda strukturer för samarbete […]