Happyshop sätter fingret på hur kundperspektivet utvecklar affären

Det går bra nu! Vi har inte riktigt tid att ta reda på vad kunderna tycker. Eller vi mäter och får rapporter men vad skall vi göra åt det? Jag arbetar med HappyTeam och ser vårt enkla och tydliga färgsystem som en dröm för verksamhetsutveckling. Frågan är om vi vågar ta reda på vad kunden egentligen tycker.

Jag har arbetat med ett flertal organisationer och ser en utmaning i att ledningsgruppen inte har tid att lyfta blicken och strategiskt fundera på hur kan kundens åsikt förbättra vår verksamhet? Stora insatser görs på konsultprogram och marknadsföring och varumärkeshantering, utan att ha frågat kunden vad tycker ni? Så se till att för en billig penning visa att ni bryr er om kunderna och deras åsikter. Sen skall vi korrigera vårt mål och vad strävar vi efter? Följdfrågorna är givetvis enkla, och svaren mer komplexa.

Vad krävs av organisationen för att nå dit?

Vad krävs av ledarskapet för att nå dit?

Vad krävs av medarbetarna för att nå dit?

Nästa steg blir givetvis att fundera på; Hur går vi vidare för att skapa en AllHappyOrganisation? en organisation som möter kundernas behov och mår bra! En organisation där service, sälj och kunden i fokus är givna faktorer för att skapa resultat. En välmående organisation hjälps åt och agerar som ett team. Gemenskapen bygger framgång snarare än att interna murar och orättvisa skapas.

Träffade en underbar VD häromdagen som så enkelt uttryckte sin utmaning som att hitta utmaningar. Jag blir varm i själen när jag möter ledare som insett att delegerat ansvar kring kundfokus och uppdragsuppfyllande ger en drömorganisation. Så fundera gemensamt i ledningen på ert uppdrag. Hur ni kan säkerställa kundernas åsikter och strukturera enligt nedan:

Identifierade interna aktiviteter som ligger nära vår kärnverksamhet

Identifierade eventuella externa aktiviteter som ligger utanför vår kärnverksamhet

Låt inte kundens åsikter hamna på kant utan ta in dem aktivt i utvecklingen av verksamheten. Visa att ni bryr er, så bryr sig kunden om er. Bygg en relation för långsiktig lönsamhet.

IMG_2576

 

One Comment

  1. Pingback: Hjärnan och Jobbet | Salesoogle

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *