Kvinnor är bättre säljare, punkt.

Kontroversiellt att säga så? Nej skulle jag säga. Försäljning transformeras mer och mer. De klassiska nasarna med skon i kläm när någon skall stänga dörren är en utdöende ras. Det är klart att vissa säljchefer och säljtränare  fortfarande uppmuntrar detta beteende och anser att det bara är aktivitet som ger resultat. ABC, Always be closing står oftast ? intatuerat på ögonlocken, men det är i mina ögon dåtid vi pratar om. Vad förväntar sig köparen idag? De förväntar sig ödmjukhet, professionalism, respekt och EQ.

De kvinnor jag träffat på i säljyrket som verkligen vill vara säljare och inte försöker efterapa manliga machoförebilder är grymt bra. De är strukturerade och lägger upp en plan för hur de skall bearbeta marknaden och nå målen. De har framgångstro men har snarare en realism än en gåsoptimism som vi män ibland kan falla på i kundmötet. Kvinnor är extremt bra lyssnare, nån som inte håller med? De gör behovsanalysen bättre eftersom de kan lyssna på svaret på de frågor de ställer. De kan känna vad det verkliga problemet är genom sitt EQ och ivardagstal intuition. Fast intuitionen är baserad på deras förmåga att läsa subtila signaler i säljmötet. Tyvärr vågar de inte alltid använda denna i mötet för de är tränade att gå på avslut och kränga produkter. Fast som sagt var kunderna idag vill ha någon som behandlar dem med respekt och i dialog skapar en win win känsla. Kunden vill inte höra om mitt företag, mina produkter och vad jag kan. Kunden vill få svar på hur deras utmaningar kan hanteras med säljarens kundvärden i lösningarna.

Så mina råd till alla organisationer som ser en utveckling hos kunderna är att skapa team av kvinnliga säljare. I en gruppering med män blir de ofta överkörda för att männen tror att de vet bäst. Det kräver mycket av ledarskapet för att få det att fungera. Så se till att ge kvinnorna möjligheten att utvecklas enligt eget huvud, det vinner ni och kunden på. Att framtidssäkra verksamheten handlar om att släppa fram de olika kompetenserna i verksamheten. Träna männen att vara ödmjuka inför andras kunskaper och i synnerhet kvinnornas. Att göra som ni alltid gjort och ha en traditionell säljutbildning där det är fokus på aktivitet och avslut är inte att rekommendera. Säljträning handlar om att diskutera agerande och beteende i säljmötet. Att träna kommunikation och lyssnande. Försäljning är inte att kränga. Försäljning är att utifrån kundens vision och mål i behovet, coacha kunden via frågor till den lösning som de behöver. Där och då skapas en lojalitet som sträcker längre än tiden det tar för bläcket att torka på avtalet.

Dessa egenskaper och förmågor är dyra att träna upp hos en man som från barndomsben haft en annan uppfostran. Att däremot utgå från kvinnorna som ofta säger att de inte kan sälja, och närma sig dem i workshops med aktivt lärande. Så brukar jag med några enkla verktyg få dem att inse att försäljning är just det som de kan, och att de är grymma på det. Så istället för att jaga externa stjärnsäljare med fantasilöner så skapa team med kvinnor med teambonus, där alla jobbar för alla och har kunden i fokus.

Female salespower

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *