Kunden i fokus, eller?

Läste precis en insändare som jag fick av en vän kring avsaknaden av kundmöten i vardagen. Reflekterar lite över detta och det är oftast det som är skillnaden mellan en lönsam B2C verksamhet och en som går lite knackigt. Att välkomna kunden som gjort sig besväret att ta sig till min butik är väl inte för mycket begärt eller? Min erfarenhet här är att det krävs ett tydligt chefsskap där målet är tydligt för alla. Detta innebär involvering och förankring bland medarbetarna. Vad innebär detta för mig? Den frågan bör ställas om och om igen. Däremellan arbetar chefen med feedback, speedcoaching och uppföljning.

Jag gjorde en lov i skärholmen centrum sista helgen i januari och skulle titta på smycken till alla hjärtans dag ;). Jag kliver in i butik efter butik och går runt, tittar på smyckena i montrarna, jag ser fundersam ut och letar priser och inspiration. I ingen av butikerna blir jag uppmärksammad. Det var glest på kunder dessutom…

I den sista ger jag upp och frågar om varan finns hemma och får svaret ja det finns den. På min nästa fråga om öppet köp blir svaret 14 dagar. Ähh… fast jag skall ge bort den den 14 feb skall jag handla om en vecka då? Vi har 14 dagar öppet köp! Kommer ur hens mun lite stelt.  Jag var själv i butiken, inga andra potentiella kunder. Jag gick. Vad var instruktionerna i den butiken undrar jag.

Hur som haver, jag förstår om en individ inte alltid kan vara på topp men ändå. Vad är mitt jobb som säljare, för det är ju det jag är. Se till att kunden kommer till avslut på det som fyller kundens behov eller önskan och dröm. Och glöm för all del inte att slänga in ett leende i denna säljarens grundutbildnings-cocktail.

Ett tips så här i Valentine tider, fråga vem dom skall ge den till, fråga om de har en bild på personen, och fortsätt dialogen och kom in på hur mycket de älskar den på bilden… En känslomässigt berörd och glad individ kommer att handla, och vara beredd att investera mer i gåvan till sin stora kärlek eller förväntade framtida kärlek. Detta är att arbeta med att se kunden och därigenom få till avslut och upp-mer-sambandsförsäljning.

Valentine är kärlekenshögtid, le och var glad i butiken. Nu kör vi!!!

kärlek i butiken

ext

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *