Hänger din butik inte med?

Tittar du på dina säljsiffror och önskar att det såg annorlunda ut? Att trenden pekade åt ett annat håll. Stirrar du på en vältummad mysteryshopping rapport och undrar varför det självklara inte sker i dina butiker? Kanske dags att ta in en ny kraft för att diskutera hur man får in lärande i organisationen. Lärande baserat på hjärnan och jobbet. Ett lärande som innebär beteende och attityd förändringar där det behövs bäst,i kundmötet.

Kalla samman ledningsgruppen till en workshop, Målet med workshopen är att finna vilka insatser som ger bäst ROI i butiksledet. Att finna potentialen. Vilka beteenden är viktigast att förankra. Utifrån organisationens önskade läge och problembild är det möjligt att fastställa mål/nyckeltal som både är mätbara och realistiska. Desto tydligare och väl förankrade dessa är, desto stadigare står utvecklingsprojektet emot framtida förändringsmotstånd och konkurrerande initiativ. Se till att det är högt till tak och att ni arbetar strukturerat och låter alla komma till tals.

Tips på frågeställningar/områden:

Affärsplan och värderingar eventuellt annat material kring företaget

Butiksprofilen

Målet för företaget

Kundensbeteende och trend

Uppdraget för butikscheferna

Hur skall vi agera gällande målstyrning och prioritering i vardagen?

Hur skall butikscheferna följas upp och coachas under resan?

hur ser butikscheferna på sina operativa utmaningar, gällande varuflöde, bemanning, kunder, försäljning mm?

 

 

Förväntat resultat: Beslut om arbetsformer och skapande av detaljerad och konkret projekt och uppföljningsplan för utvecklingsprogrammet.

Sen gäller det att kommunicera ut och påbörja programmet. Beteende förändringar och kompetens kan behöva stärkas via externa insatser. Titta på pedagogisk modell och referenser för att hitta rätt i denna djungel av leverantörer. Lycka till!

IMG_9346

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *