Vädret, var god dröj

Snön ligger vit på taken och Niclas sitter på enslig flygplats. SAS levererar. Jag talar med servicecentret och inser att här finns potential. Det är inte SAS fel det är vädret. När jag frågar vad som hänt, vi har inget plan säger de? Fast jag har köpt biljett… Förseningen i sig är ingen fara förutom att jag blir sen till Helsingborg, vilket inte är bra. Det är attityden, att varför kommer du hit och frågar??? Vi kan inte göra nåt, inte ens vara trevliga och fråga om vi kan göra något. Kanske döpa om instansen till upplysningscenter och reaktivt kundbemötande. SL får skit, men de har billigare resor och fler avgångar, och de informerar bättre!

Passar på att prova servicen på lite andra instanser. Ringer hotellet där konferensen skall vara och börja 10.00. Ber att få tala med någon som kan fixa med dukningen av rummet och skriva ett välkommen på blädderblocket, svaret, personalen börjar 10.00. Jaha…

Tar en latte och observerar säljarna? i butiken tvärs över. De sitter ned på varsin sida av en hylla och tar just nu emot instruktioner från en medarbetare, BC med korslagda armar. Kunderna som kliver in i andra delar av den utbredda butiksytan möts inte och ignoreras. Konverteringsgraden är 0 under hela detta bloggskrivande. Antal passerande närmare 500, individer i butik ca 10.

De mekaniska skyltarna som skriker ut jag älskar försäljning menar kanske jag älskar rea och att vara reaktiv. Försäljning är att vara intresserad och vilja prata med och lyssna på kunderna.

Jag hoppas på att komma iväg till Helsingborg snart och jobba med Bauhaus servicechefer kring att vidareutveckla deras redan höga servicenivå och förmåga att utveckla och inspirera medarbetarna till stordåd i vårens bygghandel!

 

IMG_1349

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *