Julhandeln laddar för de sista två veckorna

Var inne och pratade med Designtorget nu på morgonen och kände lite på butiken innan dörrarna slås upp. Hur många kunder funderar egentligen på det som händer innan de kan gå in och handla? Det skall städas, varuförsörjas, prismärkas, peppas och tändas upp. Det handlar om att få en säljklar butik, en julhandelsklar butik en butik som andas upplevelse.

Jag arbetar med Desigtorget och kan lugnt säga, att letar ni julklappar så ta er en runda i butikerna. Där finns svensk härlig design som ger det lilla extra i Ikea hemmet. En ny svensk uppfinning med kreativitet via sugrör modell lego är underbar för barnen att hitta under granen. Klart det finns lite att göra med prisskyltning för ökad konvertering, fast det kommer, det kommer.

Frågan är hur du arbetar med din butik i julhandeln. Hur laddar ni inför luciahelgen, den näst sista helgen innan jul. Det är nu slutspurten börjar! Har ni varutryck? Har ni varor i kassalinjen som är säljbara och driver spontanköp? Vad är målet att sälja i kassan idag? Hur skall ni se till att snittkvittot blir all time high? Dessa frågor bör ni ta upp på morgonmötet, om ni har ett. Syftet med det är att peppa igång medarbetarna inför kundernas ankomst. Fråga gärna vad de vill sälja för produkt idag, hur många, och hur de vill bli uppföljda.

Våga utmana dem och glöm för allt i världen inte att följa upp dem! Nu kör vi! Jag älskar försäljning och detaljhandeln i synnerhet. Vill du diskutera mer kring detta så skrik till, jag kommer gärna förbi och lyssnar på ett morgonmöte och ger er feedback om ni vill och vågar 😉 !

IMG_0903

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *