XXL sports levererar igen

Jag umgås en hel del med Ulf Sidén tidigare verksam med några Team Sportia butiker i Västerås och en plats i styrelsen. För ett antal år sedan när XXL gjorde entré på marknaden uppmärksammade vi både deras tydliga inställning vi är här för att bli nummer ett!

Jag brukar fascineras över deras välfyllda reklamblad och deras spridning av dessa. De dyker upp i stort sett överallt. Då jag arbetar med att utveckla handeln så brukar jag besöka butikerna oftast. Nu i helgen var det en hel del annat på tapeten så jag surfade in på xxl.se för att beställa underställ till grabbarna. Jag förväntade mig inte speciellt mycket men fick en smärtfri upplevelse hela vägen. Beställningsförfarandet. Informationsmailen om statusen. Fakturering utan extra avgift. Leverans utan avgift. Det var helt enkelt skönt att beställa och få det levererat. Nu med den stundande julhandeln där trenderna från USA visar på minskat antal besökare i de fysiska butikerna mellan 2010-2014 från 38 miljarder till 18 miljarder. Detta är galna siffror och jag vågar knappt tro på dem.

Detta är ett mardrömsscenario som ställer hårdare krav på butikssäljarna. Hälsa, skapa kontakt och relation. Gå på avslut och önska kunden välkommen tillbaks. Samtidigt öppnar jättar som Mall of Scandinavia och jag vill verkligen se säljare som ger det lilla extra. Det krävs om butikerna skall vara riktigt lönsamma och leverera upplevelser som fångar kunderna kvar i den fysiska världen. Facebook har erövrat mycket, varför inte koppla den virala marknadsföringen ännu mer till smartphone gränssnittet. Den som äger skärmen äger snart mer och mer av kundernas plånböcker. Så mitt tips är helt enkelt att våga satsa på en okonventionell säljutveckling där personligt ledarskap och kommunikation är en del av kompotten.

IMG_8179

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *