Påtryckande krängare är inte säljare

Det är dags att få bort nidbilden av säljaren. Jag blir ledsen när en telesäljare som säger sig arbeta på uppdrag pressar på hårt för att få mig att förlänga bindningstiden och gå vidare med Telia. Påståendena haglar. Du slipper krånglet med att gå till butik. Du får mer surf. Du får lägre pris. Vilken färg vill du ha, jag avvaktar. Vit svart silver rosa…

Jag avslutar samtalet vänligt hon ringer upp igen 10 sekunder senare och är ännu mer framfusig. Detta skall inte misstas för försäljning. Försäljning är vackert och innefattar respekt, lyssnande och en förmåga att leva sig in i kundens situation.

Dessa individer som trycker ut telefoner och annat förstör för en yrkesgrupp som sliter och kämpar. Säljarna får företagen att gå runt och blomstra. Säljarna som ser sitt yrke med vackra ögon är glada, roliga och sociala bland medarbetare och kunder. Det är lätt att gilla en säljare, de lyssnar och ställer frågor.

Jag skulle gärna tillsammans med många andra säljutbildare därute ta fram en skola för telefonförsäljare i Sverige. Helt enkelt att ge dem verktygen kring modern försäljning. Det är inte att kränga och köra alternativ avslut. En vaken säljare bryr sig om kunden och frågar hur det är. Denna individ fokuserade på att kränga, en säljare hade hört att jag lät som en hes kråka och frågat om det sen gått vidare och diskuterat kring hur jag tänker med telefonin. Jag är på gång att uppdatera eftersom abonnemanget går ut. Så det är rätt men… Ring gärna igen fast var en säljare. Säljare lägger tid på att förstå sig själv och sin förmåga att kommunicera. Ställa frågor, lyssna och skapa sammanhang är nycklarna i säljarbetet.

En bra enkel workshop om kommunikation kan delas upp i tre-fyra startuppmöten för säljkåren och räknas oftast hem innan programmet är slut.

Underkänd krängare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *