Lördag kl 13.00 är bra säljtid

Klev in på lokala Konsum i Rönninge för att köpa något gått till kvällen. Lördag är dagen då priset inte är av lika stort intresse som vad man verkligen vill ha. Kliver fram till den lilla fiskdisken och ringer i klockan, väntar en stund och ringer igen. Ingen reaktion. Jag fattar ett beslut eftersom barnen väntar, vi skall äta en gemensam lunch och sen iväg till Bio och James Bond. Jag påpekar i kassan vad som inträffat och får ett svar, jag skulle gärna ha hjälpt till men jag måste sitta i kassan. Nån skall vara på golvet de hörde nog inte klockan. Jo jag hörde nåt från lagret lät som nån som höll på med plåtar eller nåt.

Vad vill jag påpeka med detta. Det är viktigt att analysera kundflödena, snittkvittona och vara medveten om när kunderna har lite större plånböcker. Att ha en obemannad fisk disk på en lördag vid 13 är inte den bästa lösningen när en viss typ av kunder kommer på besök. Vi brukar prata om Röda kunder. Tänk till  schemaläggningen, vilka skall finnas i butiken. Hur skall de prioritera under de mest hektiska stunderna? Mina erfarenheter är att visa medarbetare har svårt att prioritera eftersom de övergripande målen är otydliga och kan då gömma sig på lagret städandes istället för att jobba med snittkvittot och försäljning i fokus.

På Heron möttes vi av en väl fungerande service instans, men det lilla extra saknades. Kaos i parkeringshuset. Toaletterna var inte superfräscha. Bemötandet i popcornkön var ett rent expiderande. Den som rev biljetterna sa salong 10 och inte så mycket mer.

Skall bli kul att följa julhandeln 2015 och se hur det rullar på och när jag överaskas av någon service eller agerande kommer jag att skriva ett inlägg om det. Följ gärna med mig och utveckla din försäljning. Fundera gärna på vad ett hej är värt hos dig. Hur har ni tänkt kring att förbereda butikerna och säljarna för det stundande julracet?

Torghandel sales

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *