Butikssäljaren som vill lite mer

Jaha fredag och säljet börjar nå sitt maximum gällande kundtillströmmningen i de flesta butikerna. Vad handlar arbetet om egentligen om man vill vara säljaren som gör lite extra? Det är inte hjärnkirurgi vi sysslar med, jag vet har träffat en kirurg på nära håll nyligen. Han hade nog varit ganska kass i butiken. Så vad är det som gäller då? Det handlar om att ständigt med försäljning och kunden i fokus om tre saker.

 

  1. Att se till att ha varor i butik, alltså beställa och fylla på. Bygga väggar, gavlar och visningar samt säkerställa att priset är tillgängligt. Här gäller det ju också att göra butiken tillgänglig och attraktiv för kunderna.

 

  1. Att sälja varorna som finns i butiken till kunderna. Att agera säljare. Sambandsförsäljning och merförsäljning skapar resultat att vara stolt över vid dagens slut. Själva agerandet kan en hel del nämnas kring fast har jag som säljare ett kundintresse och kunden i fokus kommer det sannolikt att fungera bra om det ackompanjeras av ett leende och en vinnande attityd. Livet är för kort för att vara missnöjd med vad det nu kan tänkas vara.

 

 

  1. Att ta betalt. Kunderna skall på ett smidigt sätt kunna betala och få med sig varorna hem. Att skicka med ett par ord i kassen brukar stärka kundnöjdheten och sannolikheten på ett snart återseende. Att sälja i kassan kan vara det som skiljer röda från svarta siffor när butiken jagar dagsbudgeten. Batterier, kexchoklad, strumpor, lypsyl, och annat som kräver en liten påminnelse ger det extra inslaget på kvittot.

 

Så ladda nu batterierna hos er själva och ha tydliga dagsmål. Sätt dem, förankra dem och följ upp dem. Om din butikschef inte ger dig några, be om dem så att du kan känna dig nöjd för att ha uppnått ditt mål när du kliver av ditt pass. Butikssäljaren som vill lite mer väntar inte på chefen utan ber om mål och uppföljning. Där och då börjar din utvecklingsresa.

 

butikssälj

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *