Drift och försäljning inte rollspel

Utbildning kopplad till företagets affärsplan, vision och värderingar är ett måste. Salesoogle satsar på att förstå sina kunders verksamhet genom att vara med i vardagen. Vad är de egentliga utmaningarna som ni har. Att i utbildningar och workshops spela rollspel kan vara roligt men ger samtidigt en anspänning av att fantisera och spela med, detta kan trigga en känsla av meningslöshet och att detta  inte gäller mig hos vissa. I utbildningar de senaste 20 åren har jag märkt att bäst resultat och engagemang i gruppen kommer vid diskussioner kring relevanta strategiska eller operativa frågor från verksamheten. Först där och då bildas energi och handlingsplaner och aktiviteter som är direkt genomförbara dyker upp. Utbildning är en chans att plocka företagets skarpaste resurser ur ekorrhjulet för att hitta nya idéer, se det som en affärsutveckling som inte går att köpa med reklamkampanjer och ppt presentationer.

Bjuder ändå på ett litet rollspel här om du och en kollega vill köra en liten säljkickoff utan min inblandning.

Säljare:
Ni har nu påbörjat bearbetningen inför nästa mässa. Du ringer upp en av dina trogna kunder som varit med många gånger. Varje år har kunden haft en monter på 50 m2.

Sist hade man en ganska bra placering men hamnade nära den värsta konkurrenten. Du träffade kunden under mässan som hastigast men hann egentligen inte prata så mycket.

Du vill nu ta upp kontakten igen och få kunden att bestämma sig inför nästa år.

Köpare:
Ni är ett företag med 250 anställda. Ni har varje år varit med på mässan och ser er själva som stamkund. I år gick det dock inget vidare. Ni bokade sent och genom vissa missförstånd hamnade ni nära värsta konkurrenten. De hade dessutom större monter och fler aktiviteter och sett till resultaten var detta det sämsta året hittills i er historia som utställare. Säljaren var förbi i montern som hastigast men hann egentligen inte prata så mycket, ni är nu ganska missnöjda och undrar om ni vågar lita på att det blir bättre nästa år.

Kanske ska ni gå ut i TV, webb och radio istället som ni tänkt många gånger. Ni har ju varit med så länge nu så det kan vara dags att göra en omprövning av era marknadsbearbetningsplaner. Det skulle kanske kunna vara värt ett försök att prova igen, men då måste du ha någon som kan övertyga dig om att det blir bättre den här gången

Lyckas säljaren övertyga dig?

 

Kör hårt nu. Visste du att genom att köra en endags workshop kring målstyrd mässförsäljning kan du och ditt företag öka försäljningen 20%.

 

Salesoogle Mässträning 2015

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *