Försäljning kräver sin hen

Satt och läste lite kring det som skrivs och forskas om försäljning runt om i sverige. Prosales (min gamla arbetsgivare) och Assessio genomförde en ny uppdaterad undersökning kring vad som kännetecknar framgångsrika säljare. Tidigare undersökningar har pratat om framgångstro, målinriktning och engagemang. Ur de senaste resultaten tonar alltså en ny bild av den framgångsrika säljaren fram.

En person som är hårt arbetande, ambitiös, noggrann och stresstålig, samt går i ett högt tempo. De egenskaper som vi slentrianmässigt förknippar med säljare – som karisma , entusiasm och pratsamhet – visar sig inte alls vara lika viktiga. Förhoppningsvis kan studien bidra till en mer vetenskapligt baserad bild av vad som kännetecknar bra säljare.

Alla dessa faktorer är väl inte direkt rocket science. Det finns inget som enkla affärer. En bra säljare sliter och kavlar upp armarna. Jag känner igen mig själv idagsläget. Den här veckan har jag haft sex säljmöten med Vd och försäljningschefer. Jag har skrivit tre detaljerade offerter och sliter för att få avslut och start efter sommaren. Fast motgångarna är tunga just nu, stresstålig är jag normalt fast idagsläget med ett inte helt fungerande endokrint system så är jag ur balans. I ena mötet höll jag högt tempo i 1,5 timme innan jag fick frågan om jag var trött och helt enkelt sa att det var slut på kortisol, behövde fylla på med kortison. Detta är tungt i rollen som säljare då man skall orka driva hela säljprocessen och ha ett stort antal potentiella kunder och kunder igång samtidigt.

Fast skam den som ger sig. Jag inser dock vilken mental påfrestning säljarbetet är och hur viktigt det är att binjurar och hypofys som kämpar med kortisol tillverkningen är fullt funktionibla. Jag är helt enkelt ett levande exempel på att stresstålig är viktigt pga den höga pressen med, ovissheten, att kastas mellan hopp och förtvivlan som är en säljares ständiga vardag.

Högt tempo med luncher i flygande fläng är nog många säljare också vana vid, passagerarsätet brukar se upp som ett dåligt avdukat bord på Mc Donalds. Senaste månaden har min kropp inte riktigt hängt med, emellanåt har jag stupat i sängen mitt på dan och inte kunnat resa mig. Jag är stolt över alla säljare därute som fortsätter att slita dag ut och dag in, nötandes sina skosulor och genomförandes säljmöte efter säljmöte.

Envishet och förmågan att kunna ta nej på nej på nej är också viktig. Säljare får betalt för antalet nej. Ju fler nej du kan ta, fler Ja kommer du att få. den gamla formeln Aktivitet * Prioritet * Kvalité = Säljeffektivitet gäller än. Vill du diskutera försäljning så ring gärna mig, annars kommer jag eller någon annan säljspecialist förr eller senare ringa dig.

 

 

Försäljning i fokus

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *