Tydlighet i butiken ger försäljning

Våga Leda

Hur skapar vi ett säljande klimat? En atmosfär och kultur där säljarna aktivt söker upp kunden. En butik där kunderna vill handla och känner sig välkomna. Min erfarenhet säger att nyckeln är butikschefen. En ledare som vill få andra att utvecklas och växa som människor är en huvudnyckel till att skapa en effektiv säljkultur. Att få människorna omkring oss att VILJA sälja och prestera på en nivå de själva inte visste att de kunde. På så sätt får vi säljare som generar nöjda kunder och känner stolthet i sin prestation.

Närvaro

Butikschefen behöver lyssna på säljsamtal och vara ett stöd och förebild för säljarna för att kunna förändra kulturen till en mer renodlad säljkultur. Närvaron på golvet gör det lättare ge både konstruktiv kritik och specifikt beröm efter olika säljsituationer och via individuella samtal. Uppföljning och feedback krävs för att bibehålla riktningen och driva en butik framåt. När säljarna känner sig sedda blir de motiverade och engagerade.

Tydlighet

Vi måste skapa en tydlighet i det vi gör så hela teamet kan röra sig i samma riktning. Vad är det vi gör, varför gör vi det och framför allt hur gör vi det? Om vi kan göra detta tydligt så alla förstår innebörden av vårt arbete och varför vi gör det så blir hur mycket enklare. Denna tydlighet måste genomsyra all kommunikation med säljarna och på så vis ökar möjligheten att säljarna blir tydligare mot kunden och har en högre säkerhet i olika kundmöten.

Riktning

I en säljfokuserad organisation är det viktigt att ha mål som alla har koll på och informera resultaten av de mål vi satt upp. Oavsett om dessa är de gemensamma målen i butiken, företaget eller våra individuella mål är detta en nyckel till engagemang och framgång. Jag känner stolthet och visst med handen på hjärtat känner du väl stolthet när du klarar ditt och företagets mål. Till råga på allt så utvecklas vi även när vi missat ett mål och letar nya möjligheter för att ta nästa här är Butikschefens roll viktig i att skapa reflektion och inlärning, och inte köra med utskällning och förträngning.

Nedan följer ett ordmoln från en fråga jag brukar ställa till säljare och butikschefer. Vad skapar en säljkultur?

Säljkultur

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *