KAM utbildning med Salesoogle

Nytt år och nya utmaningar. Fick precis en avbokning på ett coaching uppdrag med en VD pga omorganisering mm. Passar på att dela lite tankar kring hur ett bra KAM försäljningsutveckling uppdrag kan se ut. Har erfarenhet av att jobba med olika organisationer och ser kopplingen till det dagliga säljarbetet, och etablerandet av tydlig uppföljning från säljchefens sida som A&O för maximal utväxling på investeringen. Ett bra program löper över 9-12 månader där säljgruppen samlas i heldagar var 6 vecka med en tvådagars kickoff inledningsvis. Målet är att öka varje enskild säljares affärsmässighet och förmåga att sätta affärer. I snitt ska en omsättningsökning på 20% inte vara onåbar.

Ur innehållet kan hämtas rubriker som:

  • Vad är vår affärsplan, och vårt syfte?
  • Hur segmentera KAM kunderna, vilka är de och varför
  • Vår säljprocess, tydlig och enkel
  • Strategisk kundplanering och målsättningar
  • Effektiv kundplanering
  • Identifiera kundens affärsdrivkrafter och beslutskriterier
  • Sales funnel eller sales pipe?
  • Att organisera och strukturera KAM försäljnings projekt
  • Identifiera nyckelpersoner och bygga upp relationer med rätt kontaktytor
  • Hur matcha KAM säljprocessen med kundernas köpprocess?
  • Affärsmannaskap och proaktivitet i KAM arbetet
  • Att driva och leda kundmöten professionellt
  • Skriftlig och muntlig kundkommunikation
  • Retorik och presentationsteknik som KAM
  • Förhandlingsteknik och avslut
  • Uppföljning och retention

Givetvis genomförs workshoparna med skarpa kundcase, och diskussionerna handlar om hur vi skall växa, bibehålla och skapa nya affärer för företaget.  Att ha en KAM säljkår som är strukturerad och drivs av kundintresse och affärsmannaskap skapar en långsiktig lönsam tillväxt och framgång. Så låt 2015 och 2016 bli bra tillväxtår för er, slå mig en signal så hörs vi – Niclas.

 

KAM säljaren

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *