EFI analys, sälj kundvärde

Har ni fastnat i kommunikationen av ert företags produkt egenskaper och erbjudandets tekniska förmåga? Se till att ta en sittning med säljkåren, marknadsavdelningen och produktcheferna kring vad era produkter skapar för värde på marknaden. Ofta har det gått så lång tid att vi nästan glömt bort varför vi säljer det vi säljer. Det handlar bara om uppdateringar och tekniska förbättringar. Detta öppnar upp för konkurrenter och nytänkare på marknaden och hos våra kunder.

Att som säljare lära sig att se skillnaden på produktens egenskaper och specifikationer till förmån för användningsområde och kundvärde är ovärderligt. Sälj inte egenskaper. Ta reda på varför ert erbjudande har rätt att existera på marknaden och vad det ger kunderna. Prata med de som använder produkten och fråga varför.

Att kunna kommunicera kundvärde kräver att säljarna tänker till och jobbar med detta. Den investerade tiden kommer tillbaks i ökad försäljning och mindre prisfokus hos kunderna. Genom att lista de viktigaste egenskaperna för produkten och sen jobba fram kundvärdet hos olika beslutsfattare skapas en unik säljpitch. Det handlar om att lägga ficklampans ljus på något som fastnar hos mottagaren. Nåt som känns och skapar känslor. Sälj inte bits and pieces, sälj syften och upplevelser. Ha ett så här kan det bli eller drömscenario i bakfickan. Låt kunden smaka på sötman hos vad ditt erbjudande kan göra för hen. Det är då relationerna och affärerna kan fortsätta. Koppla sen din passion till värdet. Gilla vad du säljer och vad du kan åstadkomma för kunden, där och då så skapas magi. Bli en bättre säljare, lycka är att göra det man är bra på. Så tveka inte tänk och kommunicera kundvärde.

passionate salesman

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *