Säljaren och produktchefen

Hur fungerar samarbetet mellan er utesäljarkår och produktutvecklingen. att förnya sortimentet och hitta det nya till kunderna innan de köper det av någon annan underleverantör handlar om att tänka utanför boxen. Säljarna som springer på fältet dagligen får med rätt ögon och rätt avrapportering oftast in ovärderliga ideér som genererar business länge. Även tekniker ute på fältet kan på ett avspänt sätt tillskansa sig information som kan utveckla bolaget och produkterna på sikt. Skapa därför som produktchef en avrapporteringsmall som ni säljer in till säljkåren och på ett bra sätt för in i verksamheten. Bjud kanske säljarna på ny produktkunskap och samtidigt ha en gruppdiskussion om den senaste säljperioden och vad de upptäckt där ute bland kunderna. Skapa en mall för hur det skall diskuteras, exempel på områden kan du hitta nedan:

Underlag för avrapportering, sälj till produktchefer

Konkurrent information, hört nåt?

Negativa kommentarer produkter?

Vad skulle vi gjort annorlunda?

Prisbilder?

Varför lyckas vi eller ej med produkten? Försök specificera.

Ge oss info om nya produkter ni märker på marknaden. Är det något som kan bli stort, något det pratas mycket om?

Veckovis kommunikation om + och – så att vi kan agera snabbare, inte vänta tills säljresans slut.

Hjälpa kunden att göra affärer, här kan produktcheferna stödja i ”större” tänk

Kundens kund, Konsumenten, Företagen,  vad tycker de?

Kampanj förslag (titta på andra + idéer), hur skall vi hjälpa kunden att få produkten ur butik?

Konkurrent kampanjer vad händer därute? På gång?

Snackisar?

Expoförslag (titta på andra + idéer), vad känns hett därute?

 

Tveka inte att ta in en konsult för att facilitera samarbetet mellan Inköp, Marknad och försäljning. Här kan enorma tids, effektivitets och lönsamhetsvinster göras.

produktutveckling

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *