Sambesök skapar försäljning

Hur får man säljarna att prestera och utvecklas. Hur får man dem att bli ännu mer engagerade i kunden. Målstyrning och sambesök med feedback och coaching är nyckeln enligt mig. Vad innebär sambesök för dig? Att införa sambesök som säljchef är en möjlighet att ge feedback och coacha sina säljare till ökad försäljning. Att spendera tid tillsammans med säljarna bygger förståelse för de enskilda individernas styrkor och utvecklingsområden. Självklart kan man låta en konsult ta hand om coachningen för att få en boost i säljet under en period.

Jag förespråkar dock att coachen kliver in och stöttar säljchefen i upplägg och hur genomförandet skall gå till. Min erfarenhet är att då skapas den långsiktiga förändringen och lönsamheten i organisationen. En delaktig säljchef har lättare att förstå hur det kommer sig att vissa säljare når mål och andra inte. Vissa säljare kan upplevas som svårare att coacha än andra, frågan man skall ställa sig då är på vilket sätt är det svårare? Att utveckla en medarbetare handlar om att utmana dem att kliva utanför sin trygghetszon. Det är då maximal effekt kan fås ut ur den enskilda säljaren.

Tveka inte att utveckla medarbetarna, coaching och feedback handlar om mod. Precis som Disney´s nya film Brave som har premiär idag upplyser om. Dessutom lite enkla verktyg och teori som ryms på en A4 sida. Det viktiga är att förstå hur sambesök driver lönsamhet och skapar ett vinnande säljteam. A4 sidan och dess innehåll kan jag mer än gärna förklara närmare.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *