Vad ingår i säljarbetet?

Vad innebär egentligen säljarrollen?

Att ta ansvar för kunder och målsätta sitt arbete är grunden. Att ta ledarskapet över sig själv och sitt arbete. Att dessutom känna en passion för yrket och ha en framgångstro som smittar på kunden, kollegorna och resultatet är viktigt. Försöker vi sen bena ned de olika delarna är detta vad som måste göras.

1 – Förståelse för det egna erbjudandet och kundvärdet

2 – Att planera arbetet och ringa kunder (både på fältet och på kontoret)

3 – Besöka kunder (relationsbyggande, problemlösande, mersälj, lösningspresentationer, förhandla, fika …)

4 – Representera (mässor, seminarier, kundevents…)

5 – Back-office (problemlösning, offertskrivande, förberedelser, utbildning, nya projekt…)

Dessutom:

6 – Transportera sig (mellan möten, events, luncher och annat)

7 – Kontorsplikter (interna möten, kaffe, administration, datorkrångel, småprat, brainstorming och teambuilding…)

Egentligen ingen ”rocketscience” eller hur!

 

Jag blir förresten 40 år idag! Fira framgångar lika väl som födelsedagar så blir säljaryrket det alla längtar efter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *